Et refleksjonsnotat til en Solstråle på vei ut av boblen!

Image

Jeg har en god venninne, en Solstråle som nå skal starte for seg selv. Som meg er hun en digital immigrant og har vært inne i ei lita boble men er nå på vei ut! Hun er ei sprudlende dame med godt humør og stort hjerte. Med en stor verktøykasse, erfaring fra næringslivet og livet generelt, har hun tenkt å følge drømmen sin. Og som Walt Disney sier: “If you can dream it, you can do it”. Drømmen er å jobbe som coach. Solstråle ønsker å bli “din” personlige Coach, motivator. Hun ønsker å gi kunden teknikker og metoder som kan gi en bedre selvtillit og selvfølelse som igjen gir økt livsglede. En potensiell kunde, har noe de ønsker å oppnå, men sitter kanskje litt fast, vet ikke helt hvilke grep som måtas for å ta steget videre. Coachingen skal tilpasses den enkelte kundes behov. Solstråle har utviklet en sett med teknikker og en modell hun vil jobbe ut ifra. Videre vil hun tilby forskjellige typer coaching. Eks på dette er, en tilen coaching, gruppe coaching, webkurs, workshop og seminarer.

Når det gjelder, en til en coaching, vil denne starte med en oppstarts samtale, metoder og teknikker vil så bli sendt til kunden på e-mail. Solstråle vil i mellom møtene sende kunden tips og råd på mail og kundene kan ta kontakt  på mail hvis det er noe spesielt, svar vil komme innen 24timer. Hun ønsker å ha en aktiv nettside, blogge og være aktiv på sosiale medier. På hjemmesiden vil hun fortelle om seg selv sin kompetanse og metoder, det vil være mulighet for å få gratis webkurs samt mulig å melde seg på betalende webkurs som går over ca. 6 mnd.

Hvordan ser marked ut?

Hvis du klikket deg inn på linken over var du inne hos en av konkurrentene. Det dukker stadig opp flere som tilbyr coaching- tjenester og som er kreative på nett. Men etterspørselen er der og er økende, det er behov for flere som kan motivere, få en inn på et annet spor, hjelpe en til å huske hva som faktisk betyr noe. Det er mange som mener vi er på vei inn i raushetens tid. Man ser ikke på konkurrenter som erkefiender lengre, men ønsker å gi rom. Heier hverandre frem, deler og like. Her kunne jeg ha ramset opp en lang liste med navn på coaching damer som jeg synes har gjort det bra på nett, Gry Sindig, Rachell Willman. Kathrine Aspaas og Trine Ålstedt for å nevne noen. Alle de damene jeg nevner her gir av seg selv, de deler og er aktive på sosiale medier. På hjemmesiden deres legger de ut gratis kurs ved at du legger inn navn og mailadresse på betalende kurs som går mer i dybden. Det er enkelt å like, følge de på facebook. De er rause og de heier hverandre frem! Googler man “din personlig coach” kommer det veldig mange opp. Dette er ingen hindring bare utfordring!
Her kommer det noen punkter jeg tror vil hjelpe Solstråle et stykke på vei:

Transaksjonskostnader:

Vi har hovedsakelig 6 transaksjonskostnader, det er de kostnadene vi bruker fra vi bestemmer oss for å investere i et produkt til vi har produktet.
1) Søkekostnad – finne frem alternativer.
2) Informasjonskostnader – skaffe informasjon om de ulike alternativene.
3) Forhandlingskostnader – forhandle pris og leveringsbetingelser.
4) Beslutningskostnader – ta beslutning,
5) Evalueringskostnader – evaluere varen og leveransen.
6) Tvangskostnader – heve eller få kompensasjon for mangel på varen

Hvordan kan man senke transaksjonskostnadene?

Gjør man viktig, riktig informasjon og pris lett tilgjengelig, vil søkekostnaden gå ned. Kunden kan da enkelt finne frem til det de er ute etter og sammenligne med andre aktører på markedet. Har man gjort tilbakemeldinger fra tidligere kunder tilgengelig vil informasjonskostnadene gå ned. Link til blogg med mer tips og råd vil også senke informasjonskostnaden. Ved, en til en coching, vil det ikke være rom for forhandlinger. Man kan senke forhandlingskostandene ved å tilby kvantumsrabatt. Enten ved å ta mange kurs eller flere seminarer. Prosenter etter hvor mye man deltar på evt. deler. Beslutningen du tar når du velger en coach er personlig. Men hvis man som coach klarer på en nettside å få frem mest mulig om seg selv vil beslutningen bli enklere å ta, og beslutningskostnaden blir redusert. Evalueringskostnaden kan man redusere ved at kundene legger ut positive kommentarer om coachen selv, modellen man benytter, metoden osv. Har man en tett dialog med kundene kan man hele tiden forbedre seg, utvikling konseptet tjenestene etter kundens behov, tilbakemelding og ønsker.

Nettverkseffekter

Nettverkseffekter er et fellesbegrep for hvordan en økende brukermasse bidrar til å øke verdien av en tjeneste, og videre øker tilstrømmingen av nye brukere, Metcalfs lov. Utfordringen for en nyetablert Internett-tjeneste ligger i å oppnå den kritiske massen som kreves for å frembringe disse effektene. Det er mange måter man kan gå frem på for å få den kritiske massen.

I Solstråles tilfelle vil jeg anbefale å få på plass en delikat hjemmeside som er informativ, positiv og energisk. Så vil jeg anbefale henne å spille inn noen korte gratis webseminarer som hun legger ut og gjør tilgjengelig ved at man legger inn navn og mailadresse. På siden skal det være mulig å like facebook siden og klikke seg inn på twitter. Facbook må på plass og deles med alle venner med lokkepremie hvis de deler det videre til sine venner. Deretter vil jeg anbefale henne til å legge ut triggere om gratis webkurs, konkurranser med premie og andre aktiviteter. Jeg vil anbefale henne å legge ut positive ord, sitat og andre ting som engasjerer målgruppen. Kvinner 30+. Det handler om å dele, dele, dele… så får man tilbake!

Increasing returns eller loven om økende utbytte…

Digitale tjenester har mye lavere transaksjonskostnader en tradisjonelle tjenester og man snakker ofte om nettverkseffekter og Increasing returns. Prinsippet med increasing returns er at man tjener mer og mer penger desto flere som bruker tjenesten. Investeringen er konstant og det kommer ikke særlig mange nye kostnader til dersom du skaper en digital tjeneste. En må opparbeide seg mange besøkende til nettsider og mange brukere av tjenestene. 

I Solstråle sitt tilfelle vil det ikke koste henne noe mer å drive nettstedet, facbook, twitter ol. om det er 100 eller 100.000 besøkende.

Ressurser…

Med ressurser her tenker man på kapital for iverksette, teknologi, personer og kompetanse.

I Solstråle sitt tilfelle er det ikke store ressurser som må på plass for at hun kan lansere firmaet. Firmaet drives av kun en person, Solstrålen selv. Solstråle har en god og seriøs visuellprofil, visittkort er trykket opp. Profilen ble utviklet gratis og visittkortene kostet ca.1000,- å trykke opp. Utdanning, livserfaring og personlighet er på plass, dette er viktig da det er hun som er merkevaren. Når det gjelder teknologi har hun både pc og digitalt speilreflekskamera, så oppdatering og filming av webkurs vil hun gjøre selv. Når det gjelder internett tjenester har hun kjøpt domenet Solstråle.no med webhotell og mail. Ca 1200 i året. Hun har opprettet en gratis hjemmeside I Word- press og en blogg, de er nå begge under utvikling i samme visuellprofil. Det skal også opprettes en engen facebook og twitterkonto, dette er også gratis. Når hun skal holde en til en timer har hun et eget kontor hjemme som hun benytter til dette. Solstråle vil ikke trenge mange midler for å kunne lansere konseptet sitt, da hun har det meste av utstyret og ikke er avhengig av andre for å kunne gjennomført konseptet.

Solstrålen selv!

Ved større seminarer vil det være behov for å samarbeide med andre coacher, så nettverk er viktig. Hun kan faget sitt til fingerspissen, samt at hun kan ta bilder, filme og opprette drifte hjemmeside samt blogge selv. På bloggen skal hun være raus, by på seg selv og få kundene til å føle seg spesielle. Her vil hun dele suksess historier og nedturer. Bloggen skal være et sted hvor andre kan gi tilbakemeldinger, skape engasjement og tilhørighet. På facebook vil hun fremme hjemmesiden sin, legge ut blogginnlegg og dele litt hverdagslige ting. På twitter vil hun være aktiv med å kommentere innlegg, ikke poste så mye selv. Når det gjelder instagram vil hun legge ut vakre bilder som smører sjelen og får en til å smile. Når det gjelder markedsføring av bedriften utenom sosiale medier vil jeg anbefale at hun gjør det via AdWords i starten. Når hun har satt seg i markedet og det begynner å ta av, vil jeg anbefale at hun ser mer på organisasjonen og evt. spytte inn litt mer ressurser til markedsaktiviteter.

Det kreves som sagt ikke mye for at Solstråle kan lansere konseptet sitt.
En hjemmeside, blogg, webkursvideo, facebook konto, twitter konto og instagram. Alt dette kan være på plass raskt og da er det bare å hive seg ut i det.

Forretningsmodell

Helt grunnleggende i forretningsmodellen er spørsmålet” Hva skal vi levere?” Solstråle skal levere coaching tjenester på nett, workshop og en til en coaching til hovedsakelig kvinner i alderen 30+. Hvordan gå frem:
1. Finne kundens behov –
Ønsker motivasjon, kurse ut en ny vei, se hva som virkelig betyr noe, personlig vekst osv.
2. Velge de aller viktigste behovene,
Motivere, inspirere med egen utviklet metoder og teknikker.
3. Skape verdi av de valgte behovene
Kunden skal føle at de blir motivert, de tar det rette vei valget, de blir mer positiv, får økt selvfølelse og selvtillit. De sitter igjen med et knippe teknikker de kan bruke i hverdagen og i pressede situasjoner.

Vise hvor man skal konsentrere innsatsen. Det handler om å identifisere, ta valg om hva man skal satse på og ikke minst hva man skal velge bort.

Hvordan skal Solstråle få suksess!

It is all about branding! Så på vei ut av boblen er det bare ta sats og bruse med fjøra! Solstråle må få opparbeidet seg et navn, folk må bli kjent med henne gjennom de forskjellige kanalene. Hun må by på seg selv. Man får ikke et navn ved å ha en hjemmeside og bruke adWords alene. Hun må gjøre seg synlig gjennom nettverk, her er kvinne nettverket flinke til å heie hverandre frem. Solstråle bør forsøke å være med på positive og inspirerende happenings, blogge, twitre, smile, le, og passe på at de positive tilbakemeldingene havner på veggen enten det er på bloggen, twitter eller facebook. Gode referanser fungerer. Etter et web kurs er det smart og be alle deltagerne å legge igjen en kommentar. Resultater, kunnskap, personlighet, nettverk, sosiale medier og andre medier. Følg på med mailer, personlige mailer med god tone fungerer.

Så Solstråle nå er det bare å begynne å skinne for dette tror jeg kan være en god oppskrift, og gi suksess:)

 

Kilder:
http://arnek.wordpress.com/2014/01/23/nettverkseffekter-og-increasing-returns-hva-skjera/
http://www.kathrineaspaas.no/blogg
http://www.grysinding.no/
http://www.hjertemedisin.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Metcalfe’s_law
http://no.wikipedia.org/wiki/Nettverkseffekt
http://stammen.no/
http://trinealdstedt.no/

 
Advertisements

One comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s